Enige tijd terug liet de Nederlandse Wereldomroep een Arabische vertaling zien van een Chinese advertentie voor de Artificial Virginity Hymen kit. Amira al Tahawi, werkzaam voor de Wereldomroep, liet echter op haar blog zien dat dit verhaal niet helemaal klopt. Het is een oud product, beschikbaar in Japan vanaf 1993 en niet speciaal gefabriceerd voor de Arabische markt. Het verhaal van de Wereldomroep bevatte volgens haar niet alleen onjuistheden, maar was haar ook kwetsend vanwege de verwijzing naar de ‘schizofrenische situatie’ waarin veel moslima’s en Arabische vrouwen zouden verkeren als gevolg van het feit dat ze geen maagd meer zouden zijn (en dat zou het gat in de markt zijn waar de producenten van dit product in zouden zijn gesprongen). Haar kritiek is dus vooral dat hier op denigrerende wijze zou worden gesuggereerd dat dit product speciaal voor het Midden-Oosten is gemaakt waarbij het allerlei stereotypische veronderstellingen over Arabische en moslimvrouwen naar boven zou brengen en versterken.

Vervolgens vroeg zij naar eigen zeggen aan de Wereldomroep om het verhaal te corrigeren en werd daarna, ogenschijnlijk vanwege haar verhaal op haar blog, ontslagen.
Global Voices Online » Egypt: Blogger loses job for uncovering fake virginity story

Yes! I was fired over a blog post I published last December! On 26 January, 2010, I received a termination letter putting an end to my job as a Cairo correspondent for Radio Netherlands. In my post I proved that that station published false unverified information on 22 August, 2009, regarding the penetration of the Chinese “Artificial Hymen” in the Arab world. The information broadcast on the Radio said that the fake hymen is manufactured specially for Arab and Muslim women ignoring the fact that the product has been available in Japan since 1993 and it was not specially produced by the Chinese who realized the schizophrenic condition of Arab women who need to fake their virginity. I asked the station to correct the factual errors with that piece of fabricated news in an email dated 14 September. My request fell on deaf ears and many Egyptian news portals further spread the lie without bothering to investigate the facts or the sources quoted.

Inmiddels zijn er diverse steunbetuigingen voor haar, onder meer op Dr. Mostafa el Nagaar’s blog, Nawara Negm, Eman Hashim, Mostafa Fathi op Facebook, Karim El Beheiry en het Belgische Kitokojungle.

Nu staat de Wereldomroep bij mij niet bekend als een wereldwijde spitsnieuws online, dus heb ik de Wereldomroep twee keer om een reactie gevraagd. De Wereldomroep ontkent dat Amira El Tahawi is ontslagen omdat zij onjuistheden in de berichtgeving van de Wereldomroep zou hebben aangetoond. De Wereldomroep geeft aan dat zij altijd bereid zijn om onjuistheden te rectificeren, maar dat zij geen meningen gaan rectificeren die in een column op de site of een radio-uitzending worden geuit.