UNESCO / Peter J. Burgess – Promoting human security in Western Europe

Posted on July 19th, 2007 by .
Categories: [Online] Publications, Multiculti Issues, My Research.

UNESCO Documents and Publications – UNESDOC/UNESBIB
Burgess, J. Peter
Promoting human security: ethical, normative and educational frameworks in Western Europe:

A new kind of precariousness is touching Europe. The robust structures of social support that had become a commonplace in the post-war European welfare state are being increasingly challenged in almost invisible ways. The societybased guarantees of industrial late modernity are gradually giving over to more economic, political, social, cultural and even moral vulnerability. Although Europeans still hold fast to the basic ideas of security in terms of classical principles of economic and social welfare, these principles map less and less on to the globalized reality that shapes European lives.

The purpose of this report is to chart the basic contours of this new vulnerability in terms of human security. The inspiration and genealogy of human security are by now well known. Human
security is an influential diagnostic concept that emerged from the remnants of the Cold War ideological battlefield. As the attention of the world was released from the logic of bipolar geopolitics, a vast world of development challenges revealed itself. Human security emerged not as a new empirical object, but as a new epistemology. In other words, human security is not so much a new discovery as a new kind of knowledge, a new way of organizing the constellation of facts, values, priorities, views and ideologies.

In this report one chapter is about the Netherlands (by Bartels, De Koning, Knibbe and Salemink):

Given the rapid and rather extreme transition of a public discourse of cultural relativism and tolerance to a discourse emphasizing integration and assimilation and the closing of state borders for migration, the Dutch case exemplifies tendencies towards insecurity present in several countries in Western Europe. This is illustrated by the 2005 riots in the French suburbs as well as the 2006 German discussion about the security of teachers and children in multi-ethnic public schools. These trans-European concerns for cultural security are not only comparable, but also mutually influencing through transnational networks, as events and developments in one country may affects the situation in other countries as well. The recent transnational and international controversy over cartoons published in Denmark is a case in point. Finally, the threat of terror attacks (Madrid, London, political murders in the Netherlands) and the corresponding public and political responses make clear that the present insecurity over identity issues have a deep impact on people’s sense of physical security, thus violating the ‘freedom from fear’ dimension of human security. In other words, the way that people define their cultural identity is part and parcel of their subjective sense of human security – first and foremost in terms of cultural security, but eventually in terms of their physical safety.

0 comments.

Protected: nu.nl/internet | Internetles voor rechters Hofstadzaak

Posted on June 14th, 2007 by martijn.
Categories: International Terrorism, My Research, Religious and Political Radicalization, Young Muslims.

This content is password protected. To view it please enter your password below:

Enter your password to view comments.

Protected: nu.nl/internet | Internetles voor rechters Hofstadzaak

Posted on June 14th, 2007 by martijn.
Categories: International Terrorism, My Research, Religious and Political Radicalization, Young Muslims.

This content is password protected. To view it please enter your password below:

Enter your password to view comments.

Protected: Netwerk – Nederlandse moslima voor Engelse rechter wegens terrorisme

Posted on May 25th, 2007 by martijn.
Categories: My Research, Religious and Political Radicalization, Young Muslims.

This content is password protected. To view it please enter your password below:

Enter your password to view comments.

de Volkskrant – Binnenland – Zutphense voor Britse rechter

Posted on May 23rd, 2007 by .
Categories: My Research, Religious and Political Radicalization.

de Volkskrant – Binnenland – Zutphense voor Britse rechter
Zutphense voor Britse rechter

Achtergrond Van onze verslaggeefsters Janny Groen, Annieke Kranenberg

AMSTERDAM – Gekleed in een zwarte gezichtssluier en met handschoentjes verscheen de Nederlands-Marokkaanse Bouchra el H. (24) in september 2006 voor een rechtbank in Londen. Ze noemde slechts haar naam en geboortedatum en luisterde zwijgend naar de aanklacht.

El H., opgegroeid in Zutphen, wordt door de Britse justitie verdacht van het achterhouden van informatie over ophanden zijnde terroristische activiteiten. Dat is strafbaar volgens de Engelse antiterrorismewet uit 2000.Vandaag begint in Londen de inhoudelijke behandeling van de zaak tegen de eerste Nederlandse moslima die in het buitenland wordt vervolgd voor een terroristisch delict.

El H.’s zaak is gevoegd met die van haar Syrisch-Britse echtgenoot Yassin N. (27), die ze in 2003 leerde kennen tijdens een stage in Engeland voor haar opleiding tot assistent exportmedewerker. Kort daarop staakte El H. haar studie aan het ROC Aventus in Zutphen. (more…)

0 comments.

De paradox van de islamisering van migranten

Posted on November 18th, 2006 by .
Categories: Gender, Kinship & Marriage Issues, Multiculti Issues, My Research, Some personal considerations, Young Muslims.

Maarten Huygen wijst op een interessant fenomeen met betrekking tot moslims in Nederland.

Helaas deelt Nederland naar CDAmodel de publieke ruimte in religies op. Voor Turkse en Marokkaanse Nederlanders die de samenleving nog niet kennen, komt dat neer op religieuze apartheid. Turkse en Marokkaanse Nederlanders worden alleen aangesproken als moslims maar velen praktiseren niet. Ook onder actieve moslims groeit de ergernis over de reductie van hun identiteit tot hun geloof. In Marokko of Turkije worden burgers niet aangesproken als gelovigen maar als onderdanen van de Turkse staat of de Marokkaanse koning. Zo niet hier. „In Nederland worden wij niet gezien als gewone mensen maar als religieuze doelgroep”, aldus Can-Engin. „De fundamentalisten beheersen dan het debat.”

Het zou even absurd zijn, bedenk ik, als alle Europese immigranten in het religieuze Amerika als ‘de atheïsten’ zouden worden beschouwd en dat de regering naarstig op zoek ging naar ‘gematigde leiders’ van het Humanistisch Verbond, de Naturistenbond, de Internationale van Trotskisten en de wereldregering van Transcendente Meditatie die dan subsidie en een contactorgaan krijgen. Dan ga je ook ‘atheïstische ’ voorzieningen vragen. Op elke werkplek gratis naaktsauna’s.

Voor imams en religieuze gezagsdragers komt de nadruk op de moslimreligie goed uit. Can-Engin geeft een voorbeeld: „Mijn werkkamer is wat klein. Als ik vraag om een gebedskamer in te richten, kan niemand mij belemmeren. Daar kan ik dan mensen ontvangen. Zo werken veel religieuze vertegenwoordigers. Ze speuren de wet af naar bepalingen waar ze gebruik van kunnen maken.
Dat kun je hen niet kwalijk nemen, want zo werkt het hier.”

Hij heeft hier een interessant punt. Om een voorbeeld uit mijn eigen onderzoeken aan te halen. Aisha is een meisje van 16 jaar. Tot voor kort het enige meisje dat ik kende dat zich expliciet geen moslim noemde: zij was gothic. Mooi lang zwart haar, zware zwarte make up, gothic kleding enzovoorts. Zij vertelde mij dat ze gek werd van alle vragen die zij kreeg over moslims. Dat nam ik altijd met een korreltje zout totdat ik op een gegeven moment ergens zag dat een man die ik ook kende haar vraag: waarom draag jij geen hoofddoek, vindt de islam dat goed? Die man wist dat zij de islam voor zichzelf verlaten had. Maar schijnbaar toch niet voor hem.

Een dergelijk verschijnsel, met name bij beleidsmakers, is door Sunier ook wel de islamisering van migranten genoemd: (more…)

0 comments.

De boodschap van Samir A.

Posted on September 15th, 2006 by .
Categories: International Terrorism, My Research, Religious and Political Radicalization, Young Muslims.

Nova had gisteren dus fragmenten van de video van Samir. Ik ben op het moment aan het werken aan een publicatie over de spirituele en politieke boodschap van de Nederlanse jihadi’s (en voormalige jihadi’s). Het duurt nog wel even voordat deze gepubliceerd wordt (pas na mijn proefschrift en dat duurt ook nog wel enkele maanden). Het gaat er daarbij om om uit te gaan van wat zij zelf zeggen. Niet om alles maar klakkeloos over te nemen, maar wel om recht te doen aan het uitgangspunt dat het hier om zelfstandige individuen gaat die zelf beslissingen nemen, doelen in het leven hebben, hun eigen wensen en verlangens, politieke en spirituele behoeften. Op basis daarvan binnen de gegeven economische, juridische, sociale en politieke omstandigheden maken zij hun keuzes met betrekking tot datgene wat zij zien als de zuivere islam. (more…)

0 comments.

Een religieuze wind blaast door het huis

Posted on September 13th, 2006 by martijn.
Categories: Multiculti Issues, My Research, Religious and Political Radicalization.

Ik denk niet dat er iemand is die serieus denkt dat Donner de Shari’a wil invoeren. Hij spreekt over een puur hypothetische zaak, maar stipt wel een belangrijk principe aan. Als je moslims als volwaardig accepteert, accepteer je dus ook dat er moslims zijn die op basis van hun geloofsovertuiging zich in het publieke en politieke debat mengen net zo goed als er christenen zijn of hindoes of atheisten die dat doen. Mensen die het daar niet mee eens zijn, melden zich maar in datzelfde debat. De opvatting dat religie niet in het publieke debat hoort is een seculiere norm die wordt opgelegd aan mensen, maar wel één die net zoveel rechtsgeldigheid heeft als de opvatting dat er religie er wel in thuis hoort. (more…)

0 comments.

Middle East Salafism and the Radicalization of Muslim Communities in Europe

Posted on September 1st, 2006 by .
Categories: My Research, Religious and Political Radicalization, Young Muslims.

Middle East Salafism and the Radicalization of Muslim Communities in Europe
MIDDLE EAST SALAFISM’S INFLUENCE AND THE RADICALIZATION OF MUSLIM COMMUNITIES IN EUROPE
Juan José Escobar Stemmann*

This article discusses the Salafi ideology behind the recent terror attacks in Europe, including the Madrid (March 2004) and London bombings (July 2005) and the role of such attacks in the radicalization process among certain sectors of Europe’s Muslim communities.

0 comments.

C L O S E R – Zo dat was het dan (?)

Posted on June 16th, 2006 by .
Categories: Gouda Issues, My Research, Some personal considerations, Young Muslims.

Zo net thuis. Een beetje meewarig gevoel kan ik niet helemaal onderdrukken. In 1995/1996 ben ik als student Antropologie/Etnische Studies terechtgekomen bij moskee Nour in Gouda. Deze moskee had samen met St. Woonhuis, een instelling voor jeugdhulpverlening, de VU gevraagd een onderzoek in te stellen naar de eigen activiteiten. Dit onderzoek moest deze activiteiten kritisch doorlichten, leiden tot aanbevelingen voor verbetering en voor behoud van continuïteit. Mijn onderzoek ging vooral over onderwijsproblematiek en mijn werk verrichtte ik vooral bij de huiswerkbegeleiding. Deze vond plaats in de moskee: boven voor de meisjes en beneden voor de jongens. De jongeren werden geholpen met het maken van hun huiswerk door Marokkaanse en Nederlandse vrijwilligers; in al die jaren was de oudste vrijwilligster rond de 80 en de jongste rond de 16, mannen en vrouwen, oud-leerkrachten, oud-artsen, oud-bouwvakkers, enzovoorts enzovoorts.

De meeste vrijwilligers zochten een zinvolle dagbesteding en wilden uiting geven aan hun maatschappelijke betrokkenheid en nieuwsgierigheid over die Marokkaanse jongeren. Waar gemeente Gouda al die jaren had kunnen kiezen voor een vlucht vooruit door het project van harte te ondersteunen en waar nodig te verbeteren, besloot men voor een dubbeltje op de eerste rang te gaan zitten. Genoeg geld om niet dood te gaan, niet genoeg om van te leven. Wel ‘s avonds op de stoep staan bij de moskee als er weer eens ergens problemen waren in Korte Akkeren of Oosterwei en van de moskeebestuurders eisen dat ze moesten bemiddelen, maar de moskeebestuurders niet tegemoetkomen in hun wensen omtrent de eigen activiteiten. Sterker nog, er niet eens over mee willen denken en tweedracht zaaien. Tegen de moskee zeggen, dat de huiswerkbegeleiding een kans van bestaan heeft als Stichting Woonhuis eruit gaat en tegen Stichting Woonhuis zeggen dat de huiswerkbegeleiding een kans heeft als de moskee eruit gaat.

Uiteindelijk zijn beiden weggegaan. Woonhuis door een fusie met RCJ en later de overname van RCJ door STEK Jeugdzorg. De moskee heeft de activiteiten laten gaan met in het achterhoofd als deze plek dan zo’n obstakel is, dan maar ergens anders. Dus bij STEK. Die kreeg de huiswerkbegeleiding door de genoemde overname cadeau met een flinke smak geld voor vier jaar uit de onderwijsachterstandsbestrijdings-gelden. STEK maakte vanaf het begin duidelijk dat zij op de lange duur duur geen heil zag in het project. Het had geen meerwaarde voor hun activiteiten, huiswerkbegeleiding is geen taak van het onderwijs en er zit vooral preventie in voor de jeugdhulpverlening. Deels ging het ook om jeugdhulpverlening, maar een belangrijk kenmerk van het project is altijd geweest dat jongeren er ook terecht konden als ze geen grote problemen (en dus geen indicatiestelling hadden voor jeugdzorg) hadden.

Dus houdt het project nu op. Want ook de gemeente is van mening dat het onderwijs dit moet doen. Er geen rekende meehoudende dat dit niet hetzelfde is als huiswerkbegeleiding op school, dat school veel meer problemen heeft om de preventieve functie waar te maken en dat je niet alles op het onderwijs kunt afschuiven. De Brede School is wellicht een optie geweest voor dit project, maar die is in Gouda vooral gericht op het basisonderwijs (slechts een kleine groep voor het project waar alleen groep 8 zit). Wellicht was het een onverstandig besluit geweest in de jaren ’90 om het project ‘professioneel’ aan te pakken; werd voorheen alles door vrijwilligers gedaan, nu werden er professionele krachten aangetrokken. Hierdoor moet je precies in de subsidie-potjes passen anders krijg je geen geld. Doordat de huiswerkbegeleiding een inloopproject was, waar jongeren met en zonder problemen zaten, met leer- en/of gedragsproblemen, zich op ouders én kinderen richten, pastte het nergens in.
Het project is daarmee gestruikeld over de politieke onwil van gemeente Gouda, het gebrek aan maatschappelijke verantwoordelijkheid van STEK Jeugdzorg en de te grote ambities van moskee Nour en Woonhuis. Een trieste constatering wat mij betreft. Het was voor gemeente Gouda een prachtkans geweest om de binding met Marokkanen in Gouda in stand te houden zonder bang te hoeven te zijn voor een probleem met de scheiding kerk-staat. Het ging immers niet om het ondersteunen van religieuze inhouden, maar om sociaal-culturele activiteiten. Wat de gemeente zich niet lijkt te realiseren is dat het telkens op het matje roepen en de hulp inroepen van een moskee zo zijn grenzen heeft, als niet aan de wensen van de achterban van de moskee wordt voldaan. Het mandaat van het bestuur loopt daarmee namelijk op grenzen. Zeker nu er eindelijk sprake lijkt te zijn van enkele hoopvolle ontwikkelingen in die moskeebesturen in Gouda (waar ik verder nog niet op in wil gaan), zou gemeente Gouda dat met beide handen moeten aangrijpen. De huiswerkbegeleiding was een project waarin Marokkanen en Nederlanders samen werkten en waar moslims en niet-moslims welkom waren als leerling. STEK Jeugdzorg had kunnen laten zien juist met de huiswerkbegeleiding, aangezien het project goed werkte en werkt,
en dat de nieuwe wet op de Jeugdzorg juist preventieve taken van de jeugdzorg op de helling zet. Je komt immers alleen bij Jeugdzorg op indicatie: als mensen al een probleem met een jongere hebben dus. De huiswerkbegeleiding zat daarvoor en kon daarbij ook nog eens de toeleiding van jongeren en hun ouders naar de jeugdzorg bevorderen.

Dit zegt ook nog eens iets over de wijze waarop we met onze jongeren omgaan; niet alleen de Marokkaanse jongeren. Schijnbaar zijn we helemaal niet in hen geinteresseerd, tenzij ze ons problemen bezorgen. Net zoals politici de moskee alleen bezoeken als er problemen zijn met Marokkaanse jongeren (gelukkig vrij vaak zou je bijna zeggen) of als er verkiezingen zijn. Traditioneel worden vooral meisjes daar de dupe van en laat het project nu net voor hen al jaren het grootste succes zijn: enkele honderden hebben er de afgelopen jaren gebruik van gemaakt.

Voor de professionele medewerkers is het allemaal te overzien: zij vinden wel weer werk want ze zijn deskundig en ervaren genoeg. Voor de vrijwilligers is het ook vervelend, maar zij komen er ook wel. De jongeren ook daar niet van; ze vinden hun weg wel en anders gaan ze maar lekker op straat hangen (bij het gemeentehuis of zo). Nog een puntje trouwens over de vrijwilligers. Een zeer onderschatte groep. Als ik nu nog jongeren tegenkom die in het verleden bij de huiswerkbegeleiding zaten, dan hebben ze het nog over vrijwilligers zoals Johan, mevr. Cary, meneer Filip, meneer Johan, Fatima en Farida. Zeker voor de Marokkaanse jongeren hebben de autochtone, vaak Christelijke, vrijwilligers een zeer belangrijke rol vervuld. Hoezeer sommige van de jongeren ook de Nederlandse samenleving zouden afwijzen, hoezeer ze ook het gevoel hebben dat er een strijd tegen de islam aan de gang, ze wijzen altijd op de vrijwilligers om aan te geven dat ‘de meeste Nederlanders eigenlijk helemaal niet zo beroerd zijn’. Moet ik de relevantie daarvan uitleggen? Lijkt me niet. Dat dit alles verdwijnt, is treurig en niet alleen omdat alle vrijwilligers en de beroepskrachten (waaronder ik dus ook een tijdlang) en moskeebestuurders en Woonhuis-beroepskrachten, er zo hard voor gewerkt en geknokt hebben. Helaas lijkt het een trend (maar kan het niet staven met cijfers overigens) dat laagdrempelige voorzieningen voor jongeren verdwijnen en alleen de voorzieningen voor de probleemgevallen (al dan niet met justitie als stok achter de deur) overblijven. Nogmaals een trieste manier om met jongeren om te gaan die zowel politiek als jeugdzorg zich zouden mogen aantrekken.

Hieronder een artikel dat ik schreef voor het tijdschrift voor sociale interventie over het project, geplaatst in een wat breder kader van institutionalisering van de islam en de ontwikkelingen in de jeugdzorg. (more…)

6 comments.

C L O S E R – Salafisme: het nieuwe buzz-word

Posted on June 15th, 2006 by .
Categories: International Terrorism, Islam in the Netherlands, Murder on theo Van Gogh and related issues, My Research, Religious and Political Radicalization, Young Muslims.

Het lijkt erop dat we sinds de moord op Van Gogh over een nieuw buzz-woord beschikken en wel salafisme. Wanneer we spreken over radicalisering en terreurdreiging door moslims, spreken we tegenwoordig vooral over salafisten. Het gebruik van dit woord suggereert dat we weten wat ermee bedoeld wordt: een homogene groep die anti-westers, anti-integratie en gewelddadig is. Men zou verwachten dat de Voortgangsrapportage Terrorismebestrijding wat preciezer en zorgvuldig is. Als we terroristen willen bestrijden is het immers handig om duidelijk aan te geven wie dat wel zijn en wie niet. Helaas, ook hierin worden alle verschillende groepen onder één noemer gebracht. Salafi’s worden gelijkgesteld aan terroristen en radicalen. Het op één hoop gooien van alle groepen die zich salafi noemen is onterecht, eenzijdig en strategisch gezien bijzonder onverstandig. Waar gaat het eigenlijk om en waarom moet er verschil worden gemaakt?

De term salaf verwijst naar de ‘vrome voorgangers’. Dit zijn de eerste drie generaties moslims van wie wordt verondersteld dat zij de meest pure vorm van islam naleefden. Onder deze vrome voorgangers zouden de metgezellen van de profeet en hun volgelingen vallen. De term kan worden teruggevoerd worden naar de islamgeleerde Ibn Taymiyya die leefde in de 13e en 14e eeuw. Hij pleitte voor een terugkeer naar de salaf om het slechte functioneren van moslims tegen te gaan. Het hedendaagse salafisme wordt tegenwoordig vaak gelijkgesteld met het Saoedische Wahhabisme. Dit is een orthodoxe stroming binnen de Islam die vooral in Saoedi Arabië verspreid is. Een groot gedeelte van deze salafi’s is zeer gezagsgetrouw aan de Saoedische overheid, maar in de jaren zestig en zeventig is er een revolutionaire vorm ontstaan. De meest radicale variant hiervan zijn de jihadisten die in de jaren negentig hun opmars maakten tijdens de oorlog in Afghanistan. Veel meer nog dan de Koran is de Soenna (het voorbeeld van de profeet Mohammed) te zien als het centrale aspect van de salafi doctrine. Iedere stap buiten de Koran en de Soenna betekent dat men zich verwijdert van de gedachte over de tawheed, de eenheid van God, terwijl iedere handeling die in overeenstemming is met de Koran en de Soenna beschouwd kan worden als een daad van aanbidding. Dit betekent dat bepaalde culturele gebruiken, zoals een gedwongen huwelijk of de wijze waarop Marokkanen het huwelijk vieren, buiten de islam geplaatst worden. Eén van de centrale doelen van de salafi beweging is dan ook de deculturalisering van de islam: het scheiden van cultuur en religie. Dit betekent in de praktijk dat men zeer kritisch is ten opzichte van de religieuze praktijken van eerste generatie moslimmigranten en de bestaande moskeeën. Dit is een praktijk die goed aansluit bij wat jongeren in het algemeen doen; of ze nu wel of niet deel uitmaken van de salafi’s, of ze nu fundamentalistisch of liberaal zijn vrijwel allemaal maken ze onderscheid tussen religie en cultuur.

Het lijkt erop dat de opstellers van de voortgangsrapportage terrorisme bestrijding vooral naar de hierboven gemelde overeenkomsten in religieuze dogma’s heeft gekeken en niet is nagegaan hoe salafigroepen zelf omgaan met hun dogma’s. Hoe ze deze interpreteren en hoe ze deze toepassen in de dagelijkse praktijk. We kunnen namelijk globaal drie groepen onderscheiden. Allereerst de salafi dawa, ook wel a-politieke salafi genoemd. Dit zijn de salafi die van oorsprong zeer loyaal zijn aan de Saoedische autoriteiten en zich in Nederland verre houden van de politiek en fel gekant zijn tegen de gewelddadige jihad. De salafi dawa hebben onder andere recent een folder uitgebracht waarin zij uitleggen waarom zelfmoord niet is toegestaan in de islam. Deze folder is duidelijk gericht tegen het plegen van zelfmoordaanslagen.

De tweede groep is die van de meer politiek geëngageerde salafi’s. Zij hebben evenals de eerst genoemde groep de neiging om zich te isoleren van de maatschappij, maar zij maken op dit moment de inschatting dat de situatie van moslims in Nederland en daarbuiten zo precair is dat zij wel moeten opkomen voor moslims. Vandaar bijvoorbeeld de kritiek van imam Fawaz van de Haagse As Soennah moskee op Hirsi Ali en Wilders. Andere moskeeën die tot deze stroming gerekend kunnen worden zijn Fourqaan in Eindhoven en Tawheed in Amsterdam. Jongeren die zich tot deze stroming rekenen keuren de gewelddadige jihad niet altijd af (bijvoorbeeld Palestijnse kwestie, de oorlog in Irak en Afghanistan), maar deze organisaties proberen jongeren weg te houden van de gewelddadige jihad. Men is wel zeer kritisch op bepaalde aspecten van de Nederlandse samenleving zoals de positie van de vrouw en homoseksuelen. Voor beide groepen geldt overigens dat ze zich niet volledig isoleren van de maatschappij. Ze zijn ook gericht op dawa (missie of zending) om moslims en niet-moslims te overtuigen van hun boodschap. De derde groep wordt gevormd door de Jihadi’s en takfiri’s. Zij zien de situatie voor moslims als zo erbarmelijk, dat zij een gewapende strijd noodzakelijk achten en dit ook als één van de hoogste vormen van aanbidding zien.

Er zijn dus belangrijke verschillen onder salafi’s die niet zozeer samenhangen met de religieuze dogma’s, maar wel met de inschatting en interpretatie van de nationale en internationale context. De eerste twee genoemde groepen kennen opvattingen die omstreden zijn in de Nederlandse samenleving, maar dat wil nog niet zeggen dat ze hetzelfde denken als de jihadi’s. Hun inschatting van de politieke en maatschappelijke situatie is geheel verschillend en hun oplossingen voor de problemen eveneens. Dat de meer politiek geëngageerde salafi’s felle kritiek hebben op de uitzending van Nederlandse soldaten naar Afghanistan en dat deze groepen kritiek hebben op de, volgens hen, commerciële uitbuiting van Westerse vrouwen, maakt hen omstreden maar nog niet meteen anti-westers, radicaal of terroristisch. Ze kunnen ook gezien worden als een groep kritische en mondige burgers die vanuit hun religieuze bril het functioneren van de samenleving bekijken. Het generaliseren van alle salafi’s is dus onjuist en eenzijdig. Het is zelfs erg onverstandig. In de discussies tussen salafi’s op internet wordt over dit generaliseren wel gesteld dat Nederland zich niet richt op terroristen, maar op alle moslims die hun geloof praktiseren. De woede over de beschuldiging van terrorisme kan ertoe leiden dat de bereidheid afneemt om de overheid te helpen met het tegengaan van radicalisering. Dat lijkt mij een uitkomst die ook het NCTb niet zoekt.

5 comments.

C L O S E R – Ayaan Hirsi Ali: Confrontatie, geen verzoening

Posted on April 12th, 2006 by .
Categories: Islam in the Netherlands, Multiculti Issues, My Research, Religious and Political Radicalization.

C L O S E R

Het hele opinie-artikel van Ayaan Hirsi Ali, afgelopen zaterdag in de Volkskrant.

Confrontatie, geen verzoening
Door: Ayaan Hirsi Ali
Ayaan Hirsi Ali is lid van de Tweede Kamer voor de VVD

Het onheil dat de radicale islam over Europa zal brengen, is onafwendbaar bij voortzetting van een doormodderpolitiek. Moslims nemen niet duidelijk genoeg afstand van radicale islamieten. Die sluiten intussen een duivels verbond met de visieloze voorstanders van verzoenen. Dat is een historische vergissing, stelt Ayaan Hirsi Ali. Zij pleit voor een confrontatiepolitiek en zal haar keuze voor een VVD-leider daarop afstemmen.

Aan het begin van de 21ste eeuw zijn we op een historisch belangrijk moment aangeland. Leiderschap kan niet langer betekenen: ‘op de winkel letten’ of ‘de boel bij elkaar houden’. Dat zijn termen van vroeger, uit de tijd voordat de globalisering in zo’n hoog tempo op ons afkwam. Nu wordt van leiderschap en leiders een samenhangende visie verwacht, een strategische plaatsbepaling op ideologisch, economisch en ook militair terrein. De keuze van een leider is dus geen louter personele kwestie, maar niet minder dan een koersbepaling en kan daarom zelfs een richtingenstrijd worden.

De PvdA heeft inmiddels duidelijk een keuze bepaald – een keuze voor vroeger. Binnen het CDA broeit het ongenoegen. De VVD staat na een lange worsteling op het punt een nieuwe politiek leider te kiezen, die het voortouw moet nemen bij de aanpak van de grootste problemen van dit moment.

Een van die grote problemen is de islam, in het bijzonder de radicale islam. Te veel moslims gedogen de radicale islam. Dit stelt ons voor een ongekende uitdaging. Radicale islamieten willen een samenleving die gebaseerd is op de sharia, de leer die is terug te vinden in de koran en de traditionele geschriften. Dat streven is onverenigbaar met de westerse liberale democratie, zoals mag blijken uit de volgende punten:

– Het grootste verschil van mening tussen de beide denkrichtingen ligt in de opvatting over wat een mensenleven waard is. Westerlingen zien een leven als een heilig doel op zich, een op individuele autonomie gestoelde vrijheid waar je niet mag aankomen. Binnen de islam is alleen de gelovige, de moslim, een mens en zelfs diens leven is alleen heilig als de persoon in kwestie zich aan alle regels heeft gehouden.

Het leven van afvalligen is wel heel onheilig: zij mogen, nee moeten zelfs worden gedood. Dat staat in islamitische landen in de wetgeving en waar dat niet zo is, wordt de familie geacht deze doodstraf uit te voeren. Overspeligen dient men te stenigen, zoals ook homo’s worden gedood in landen waar men de sharia naleeft. Ook zogeheten vijanden van de islam (bijvoorbeeld zij die de godsdienst weigeren te aanvaarden) dienen te worden gedood.

– In het Westen hebben we de vrijheid van de individuele mens vastgelegd in de grondwet: jouw eigen vrijheid eindigt daar waar je de vrijheid van anderen belemmert. Maar in landen waar de sharia niet wordt nageleefd door de staat, voelen aanhangers zich verplicht om die toch na te leven. Is iemand in je familie een homo, dan moet jij als gelovige ingrijpen. Hetzelfde deed Mohammed B., toen hij vond dat Theo van Gogh de islam beledigde: hij besloot zelf op te treden tegen deze vijand van de islam.

– Een scheiding tussen staat en geloof is ondenkbaar voor de radicale islam, want dat is een totalitair geloof dat navolging eist in alle facetten van het dagelijks leven. Ook vrijheid van godsdienst is dan vanzelfsprekend onmogelijk: volgens de Saoedische premier is het niet voorstelbaar dat in zijn land, de bakermat van de islam, ooit een kerk zal verrijzen.

– In het Westen is de gelijkwaardigheid van man en vrouw inmiddels algemeen aanvaard, hoewel er vaak nog wel een kloof gaapt tussen ideaal en praktijk. Binnen de islam is een vrouw nooit oud genoeg om zelfstandig te zijn: eerst moet zij haar ouders als voogd accepteren, daarna haar man.

– Ook seksualiteit is een duidelijk zichtbaar verschilpunt. Westerse landen staan relaties tussen homoseksuelen toe en kennen zelfs het homohuwelijk. In een islamitisch land worden homo’s vervolgd en isoleert men lesbiennes in hun huizen tot de dood hen komt halen.

Het Westen wordt bedreigd door een zeer gevaarlijke, internationale ideologie die zijn wortels heeft in de radicale islam. Deze beweging wordt onderschat, zoals Bruce Bawer terecht signaleert in zijn boek While Europe Slept. How Radical Islam is Destroying the West from Within (zie ook Cicero, 7 april). Deze ideologie wint binnen de islam veel aanhang door middel van missiewerk, dat bekostigd wordt met oliegeld van de machthebbers in de Arabische wereld. Want naast de olie is religie het voornaamste wapen voor de oliesjeiks om aan de macht te blijven. Anders dan Bin Laden en zijn aanhang koesteren deze heersers geen authentiek geloof in een wereldkalifaat. Saoedische prinsen financieren in het Westen koranscholen, om zo hun problemen te exporteren. Relativering van Mohammed en diens leer kan alleen maar leiden tot aantasting van hun macht. Bovendien levert de opkomst van de radicale islam in Europa en Amerika de Saoedische heersers prima argumenten tegen de westerse roep om meer democratie in hun land: de democratische landen schenden immers zonder pardon de burgerrechten van militante moslims. En leidt een democratie niet alleen maar tot een gekozen theocratie, zoals in Iran?

Intussen worden overal waar moslims hun geloof serieus nemen de westerse vrijheden bedreigd. (more…)

2 comments.

Protected: Netkwesties – Marokkaanse sites laveren tussen liberaal en bevoogdend

Posted on January 4th, 2006 by martijn.
Categories: My Research, Young Muslims.

This content is password protected. To view it please enter your password below:

Enter your password to view comments.

'Liefdeloos stuk' of 'goede islamnota'

Posted on December 3rd, 2005 by martijn.
Categories: Multiculti Issues, My Research, Some personal considerations.

Gisteren had de SGP haar congres over de Islam: de Islam in huis. Het was een zeer goed bezocht congres en goed georganiseerd. Na de opening door ds. Van Heteren kon het echt beginnen. Die dominee sprak overigens prachtig, beetje archaïsch, Nederlands; wat een mooie volzinnen.

Hoe ik dat weet? Omdat ik ook in het panel zat, naast Rachid Bal en Hans Jansen. Dat zou u niet zeggen als u het verslag in het Reformatisch Dagblad leest:
Reformatorisch Dagblad – Geen partij heeft zo’n goede islamnota

DE MEERN – Een liefdeloos schrijfsel dat zich onnauwkeurig uitlaat over de islam. Dat vindt ir. R. Bal van het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) van de notitie over de islam die de SGP vrijdag presenteerde. „Pijnlijk. Ik heb nog liever Hirsi Ali dan de SGP.” Precies omgekeerd luidt het oordeel van arabist prof. J. J. G. Jansen. „Geen enkele partij heeft zo’n degelijke studie over de islam. Klasse!”

Als het de bedoeling van de SGP was vrijdagavond debat te ontlokken door ruimte te geven aan tegengestelde meningen, dan is die opzet ruimschoots geslaagd. Centraal op deze druk bezochte bijeenkomst stond een notitie van SGP-fractiemedewerker E. J. Brouwer, getiteld ”De islam in huis”. Daarin probeert de partij stelling te nemen ten aanzien van de islam.

Belangrijke gedachte in de notitie is dat de islam als religie gevaarlijke elementen in zich bergt, licht SGP-Kamerlid Van der Staaij toe. „Dat moslimterroristen hun religie gebruiken ter rechtvaardiging van hun daden, mag ons genoeg zijn. Te zeggen dat je met elke religie goed én kwaad kunt, is je persen in het keurslijf van het gelijkheidsdenken, maar doet geen recht aan de feiten.”

Concrete voorstellen die de SGP daarom doet, zijn het daadkrachtig optreden tegen het zaaien van haat in moskeeën, een consequente aanpak van „veelvoorkomend” antisemitisme in islamitische kring en de screening van uit het buitenland afkomstige imams op hun antecedenten.

Bal, vertegenwoordiger van zo’n 600.000 moslims in Nederland, reageert geschokt op de inhoud van de notitie. „In Nederland praten wij zorgvuldig over anderen. U doet dat niet. Waar is bij u de naastenliefde? Ik heb dit boek aan anderen laten lezen. „Het doet pijn”, zeiden zij. Heel veel moslims herkennen zich hier volstrekt niet in.”

Bal geeft aan nog liever Hirsi Ali te hebben dan de SGP. „Omdat moslims de bescherming van onze grondwet hebben, gaat u ze verdragen. Maar wat u echt wil, blijkt uit de opstelling van uw lokale politici.”

De CMO-vertegenwoordiger heeft veel moeite met de aandacht die begrippen als sharia en jihad in de SGP-studie krijgen. Die zaken zijn niet kenmerkend voor de gemiddelde moslim, meent hij. „In de meeste landen waarin moslims de meerderheid hebben, geldt de sharia niet. En de jihad heeft niets religieus in zich. Het is een oorlog ter verdediging van een staat.”

Arabist Jansen is het grotendeels oneens met de benadering van Bal. „Ik sta verbaasd als ik moslims hoor zeggen dat de sharia niets zegt over ongelovigen. De sharia staat bol van uitspraken over niet-moslims. Dit soort ontkenningen maakt mij zeer argwanend. Weet men het nu niet of bedriegt men de boel? In beide gevallen hebben we een groot probleem.”

Dat de jihad door veel moslims uitgelegd wordt als een innerlijke strijd, ontkent hij niet. „Natuurlijk, daarom zit meneer Bal hier ook niet aan tafel met zijn mitrailleur te spelen. Maar het gaat om dat kleine groepje dat de jihad ziet als een license to kill. Daar kunnen we met recht bang voor zijn.”

Over de SGP-studie oordeelt Jansen compleet anders dan Bal. „Ik ken geen politieke partij die zo’n gedegen studie maakte van de islam. Diepgravend, feitelijk grotendeels correct, kritisch. Daar kan niemand aan tippen.”

Jansen heeft maar een punt van kritiek. „U gaat mee in de gedachte dat we een eind opschieten als we de gematigde moslims meer macht geven. Die stelling is werkelijk op niets gebaseerd. Gematigden hebben geen enkele invloed op radicale moslims en zullen dat ook niet krijgen. Zelf weten ze dat en dat bewijst hun geraffineerdheid. Het is zeer de vraag hoe gematigd zij in hun hart werkelijk zijn.”

In de pauze licht de arabist zijn kijk op de zogeheten gematigden nog even toe. „Dat keurige openingswoord van vanavond door die dominee -Hoe heet ’ie ook alweer? Ja, Van Heteren, ja!-, zulke respectvolle taal naar andersdenkenden vindt je in moskeeën niet. Daar gaat het van christenhonden, Jodenzwijnen en brandhout voor de hel. Dat is een heel ander cultureel peil.

Geen idee waarom mijn bijdrage niet genoemd wordt; ze hadden het zelfs al voorafgaand aan de bijeenkomst. Kan zijn dat ik niet zo goed op dreef was; vond mezelf af en toe wat warrig en van de hak op de tak en ik had wat moeite de juiste toon te vinden tussen die twee scherpslijpers.

Ik zat er letterlijk en figuurlijk tussenin en dat maakte waarschijnlijk dat mijn bijdrage verloren ging in dat verbale geweld. Mijn reactie op het stuk daarom maar even hier geplaatst.

UPDATED
(more…)

3 comments.

‘Liefdeloos stuk’ of ‘goede islamnota’

Posted on December 3rd, 2005 by .
Categories: Multiculti Issues, My Research, Some personal considerations.

Gisteren had de SGP haar congres over de Islam: de Islam in huis. Het was een zeer goed bezocht congres en goed georganiseerd. Na de opening door ds. Van Heteren kon het echt beginnen. Die dominee sprak overigens prachtig, beetje archaïsch, Nederlands; wat een mooie volzinnen.

Hoe ik dat weet? Omdat ik ook in het panel zat, naast Rachid Bal en Hans Jansen. Dat zou u niet zeggen als u het verslag in het Reformatisch Dagblad leest:
Reformatorisch Dagblad – Geen partij heeft zo’n goede islamnota

DE MEERN – Een liefdeloos schrijfsel dat zich onnauwkeurig uitlaat over de islam. Dat vindt ir. R. Bal van het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) van de notitie over de islam die de SGP vrijdag presenteerde. „Pijnlijk. Ik heb nog liever Hirsi Ali dan de SGP.” Precies omgekeerd luidt het oordeel van arabist prof. J. J. G. Jansen. „Geen enkele partij heeft zo’n degelijke studie over de islam. Klasse!”

Als het de bedoeling van de SGP was vrijdagavond debat te ontlokken door ruimte te geven aan tegengestelde meningen, dan is die opzet ruimschoots geslaagd. Centraal op deze druk bezochte bijeenkomst stond een notitie van SGP-fractiemedewerker E. J. Brouwer, getiteld ”De islam in huis”. Daarin probeert de partij stelling te nemen ten aanzien van de islam.

Belangrijke gedachte in de notitie is dat de islam als religie gevaarlijke elementen in zich bergt, licht SGP-Kamerlid Van der Staaij toe. „Dat moslimterroristen hun religie gebruiken ter rechtvaardiging van hun daden, mag ons genoeg zijn. Te zeggen dat je met elke religie goed én kwaad kunt, is je persen in het keurslijf van het gelijkheidsdenken, maar doet geen recht aan de feiten.”

Concrete voorstellen die de SGP daarom doet, zijn het daadkrachtig optreden tegen het zaaien van haat in moskeeën, een consequente aanpak van „veelvoorkomend” antisemitisme in islamitische kring en de screening van uit het buitenland afkomstige imams op hun antecedenten.

Bal, vertegenwoordiger van zo’n 600.000 moslims in Nederland, reageert geschokt op de inhoud van de notitie. „In Nederland praten wij zorgvuldig over anderen. U doet dat niet. Waar is bij u de naastenliefde? Ik heb dit boek aan anderen laten lezen. „Het doet pijn”, zeiden zij. Heel veel moslims herkennen zich hier volstrekt niet in.”

Bal geeft aan nog liever Hirsi Ali te hebben dan de SGP. „Omdat moslims de bescherming van onze grondwet hebben, gaat u ze verdragen. Maar wat u echt wil, blijkt uit de opstelling van uw lokale politici.”

De CMO-vertegenwoordiger heeft veel moeite met de aandacht die begrippen als sharia en jihad in de SGP-studie krijgen. Die zaken zijn niet kenmerkend voor de gemiddelde moslim, meent hij. „In de meeste landen waarin moslims de meerderheid hebben, geldt de sharia niet. En de jihad heeft niets religieus in zich. Het is een oorlog ter verdediging van een staat.”

Arabist Jansen is het grotendeels oneens met de benadering van Bal. „Ik sta verbaasd als ik moslims hoor zeggen dat de sharia niets zegt over ongelovigen. De sharia staat bol van uitspraken over niet-moslims. Dit soort ontkenningen maakt mij zeer argwanend. Weet men het nu niet of bedriegt men de boel? In beide gevallen hebben we een groot probleem.”

Dat de jihad door veel moslims uitgelegd wordt als een innerlijke strijd, ontkent hij niet. „Natuurlijk, daarom zit meneer Bal hier ook niet aan tafel met zijn mitrailleur te spelen. Maar het gaat om dat kleine groepje dat de jihad ziet als een license to kill. Daar kunnen we met recht bang voor zijn.”

Over de SGP-studie oordeelt Jansen compleet anders dan Bal. „Ik ken geen politieke partij die zo’n gedegen studie maakte van de islam. Diepgravend, feitelijk grotendeels correct, kritisch. Daar kan niemand aan tippen.”

Jansen heeft maar een punt van kritiek. „U gaat mee in de gedachte dat we een eind opschieten als we de gematigde moslims meer macht geven. Die stelling is werkelijk op niets gebaseerd. Gematigden hebben geen enkele invloed op radicale moslims en zullen dat ook niet krijgen. Zelf weten ze dat en dat bewijst hun geraffineerdheid. Het is zeer de vraag hoe gematigd zij in hun hart werkelijk zijn.”

In de pauze licht de arabist zijn kijk op de zogeheten gematigden nog even toe. „Dat keurige openingswoord van vanavond door die dominee -Hoe heet ’ie ook alweer? Ja, Van Heteren, ja!-, zulke respectvolle taal naar andersdenkenden vindt je in moskeeën niet. Daar gaat het van christenhonden, Jodenzwijnen en brandhout voor de hel. Dat is een heel ander cultureel peil.

Geen idee waarom mijn bijdrage niet genoemd wordt; ze hadden het zelfs al voorafgaand aan de bijeenkomst. Kan zijn dat ik niet zo goed op dreef was; vond mezelf af en toe wat warrig en van de hak op de tak en ik had wat moeite de juiste toon te vinden tussen die twee scherpslijpers.

Ik zat er letterlijk en figuurlijk tussenin en dat maakte waarschijnlijk dat mijn bijdrage verloren ging in dat verbale geweld. Mijn reactie op het stuk daarom maar even hier geplaatst.

UPDATED
(more…)

3 comments.

C L O S E R – Dick Pels: Hoofddoekje leggen, niemand zeggen

Posted on November 30th, 2005 by .
Categories: Islam in the Netherlands, My Research, Religious and Political Radicalization, Young Muslims.

Soms zeggen anderen duidelijker wat ik bedoel, dan ik zelf. Daarom integraal het artikel van Dick Pels: Hoofddoekje leggen, niemand zeggen uit Trouw

,,Hoofddoekje of heilige oorlog: je kunt met de islam alle kanten op. ‘Zuivere’ moslims bestaan niet. De Koran bevat geen heldere, ondubbelzinnige, universeel dwingende boodschap. Het zou goed zijn als zowel gelovigen als ongelovigen hun hang naar zuiverheid wat meer zouden relativeren, en bereid zouden zijn om de deuren van de ijtihad (de vrije interpretatie) verder open te zetten.”

Het wonderlijke is dat ook de vrijzinnige moslims zich beroepen op de onwrikbare waarheid van het Heilige Boek

Als er één ding duidelijk wordt uit deze soms hilarische theologische muggenzifterij, dan is het wel dat zoiets als de ‘zuivere’ islam niet bestaat, en dat je met de Koran (net als met de Bijbel) zo’n beetje alle kanten op kunt. Het is dan ook merkwaardig om te zien dat seculiere islamcritici zoals Ayaan Hirsi Ali, Hans Jansen of Paul Cliteur in spiegelbeeld dezelfde zuiverheidsobsessie koesteren, en degenen die het anders zien op hun beurt kapittelen omdat zij ‘naïef’ en ‘onwetend’ zijn omtrent de ware strekking van de Koran. Maar Hirsi Ali’s stelling dat er maar één islam bestaat, namelijk ‘die van de Koran en de hadith en de Profeet Mohammed’, stuit minstens op het bezwaar dat tal van rekkelijke moslims de overleveringen niet rekenen tot de zuivere islam, en de Profeet zelf als een historische en dus feilbare figuur beschouwen. Haar overtuiging dat alle moslims per definitie onderworpen zijn aan een absolute Allah en een absolute Mohammed blijft wringen met het vrijzinnige uitgangspunt dat het blindelings volgen van de traditie of van schriftgeleerden door de Koran juist wordt veroordeeld.
Terwijl vrijzinnige moslims stellen dat de Koran ‘overduidelijk’ de gelijkwaardigheid predikt tussen man en vrouw, bewijzen de radicale Verlichters met evenveel aplomb dat de islam een machistische en vrouwvijandige godsdienst is. Terwijl de eersten met de hand op de Koran beweren dat de islam in wezen vredelievend is, sluiten Hirsi Ali c.s. zich aan bij de radicaal-fundamentalistische overtuiging dat dezelfde Koran oproept om afvalligen en ongelovigen te doden. Als de ene partij ‘bewijst’ dat het begrip djihad staat voor ‘het zich inspannen op Gods weg’, ‘bewijzen’ zowel Mohammed B. als Ayaan Hirsi Ali dat dit begrip alleen maar kan slaan op de Heilige Oorlog. Als gematigde moslims de terreur- en zelfmoordaanslagen ‘onrein’ en ‘onislamitisch’ noemen, en zien als misbruik van het geloof door ‘fascistoïde fundamentalisten’, tonen de aanhangers van Bin Laden en de radicale Verlichters in commissie aan dat terreur en martelaarschap logisch voortvloeien uit de ‘zuivere’ islam.
Gezien deze fundamentele onenigheid zou het beter zijn om elk essentialisme (het idee dat je het wezenskenmerk, de zuivere kern, kunt bepalen) ten aanzien van de teksten, geschiedenis en tradities van de islam voortaan te vermijden. De islam is een veelkleurig tapijt dat men niet naar de ene of de andere kant moet oprollen. Het is net zo misleidend om de islam te beschouwen als ‘in de kern’ gewelddadig, totalitair en terroristisch, als om hem ‘in wezen’ zacht en vredelievend te noemen. Oorlog en vrede zijn veeleer de uiterste polen die een uitgebreid continuüm naar twee kanten afbakenen: ‘de’ islam is niets anders dan dit continuüm. In dit licht heeft het even weinig zin om islam en terreur aan elkaar gelijk te stellen, als om te blijven weigeren om tussen beide enigerlei verband te zien. Ook vredelievende moslims zullen moeten erkennen dat de oorlogstraditie is ingebakken in de geschiedenis van de islam, en dat terroristen zich niet voor niets op het geloof beroepen. Andersom moet men zich blijven verzetten tegen het vooroordeel van zowel islamisten als Verlichters dat softe liberale moslims geen ‘echte’ moslims zouden zijn. Hoofddoekje of heilige oorlog: je kunt met de islam alle kanten op. ‘Zuivere’ moslims bestaan niet. De Koran bevat geen heldere, ondubbelzinnige, universeel dwingende boodschap. Het zou goed zijn als zowel gelovigen als ongelovigen hun hang naar zuiverheid wat meer zouden relativeren en bereid zouden zijn om de deuren van de ijtihad (de vrije interpretatie) verder open te zetten.

Lees het hele artikel: (more…)

0 comments.

Protected: Ayaan Hirsi Ali over moslima’s met een naveltruitje en een rappende Ali B.

Posted on November 14th, 2005 by martijn.
Categories: My Research, Young Muslims.

This content is password protected. To view it please enter your password below:

Enter your password to view comments.

Protected: Ayaan Hirsi Ali over moslima's met een naveltruitje en een rappende Ali B.

Posted on November 14th, 2005 by martijn.
Categories: My Research, Young Muslims.

This content is password protected. To view it please enter your password below:

Enter your password to view comments.

De Russen komme d’r an!

Posted on November 8th, 2005 by .
Categories: My Research, Youth culture (as a practice).

Ow nee het is het rapaille, tuig, moslimjongeren, franse jongeren, gefrusteerde jongeren…nou ja volgens Nederlands Dagblad komt Parijs stapje voor stapje dichterbij

arijs brandt. Volgens sommige Marokkaanse jongeren broeit het ook hier en is het niet de vraag �f, maar wann��r ook in Nederland zulke rellen onstaan. Maar anderen vinden dat ze het in Nederland veel beter hebben. ,,Wij hebben nog zicht op een beter leven.”

Ze hangen meestal met een groepje van acht man op straat in de Utrechtse wijk Kanaleneiland. ,,Kijk naar ons. Wij hebben niets te doen. Geen werk, geen buurthuis en hier op straat mogen we van de politie ook niet staan. Dat maakt me boos”, zegt de 22-jarige Marokkaan Rashid.

Als je het h�m vraagt, komen er ook in Nederland rellen. ,,Het is er nog niet. Maar het komt er wel aan. Beetje bij beetje wordt het leven slechter voor ons. We worden overal buitengesloten, gediscrimineerd en stelselmatig door de politie lastiggevallen. Er is een heleboel boosheid en dat gaat uit de hand lopen”, waarschuwt hij.

De enige Surinaamse jongen in het groepje vindt dat hij hier geen rechten heeft. ,,Als je ergens kritiek op levert, dan doen ze alsof ze je horen, maar daarna houdt het op. Als je niet meer gehoord wordt, dan blijft er nog maar een middel over: geweld. En dat is precies wat ze in Frankrijk nu aan het doen zijn.”

Even verderop in het winkelcentrum staat de 21-jarige Youssef met zijn vrienden een broodje te eten. ,,Nederland is niet met Frankrijk te vergelijken. Daar leven velen in getto’s. Ze worden niet gehoord. Dat speelt hier nog niet. Maar het gaat wel steeds meer die kant op. Buitenlanders worden steevast buiten de groep gezet. En dat roept agressie op.”

Ook de 16-jarige Shadan en zijn vrienden sluiten massale rellen in Nederland niet uit. ,,Hier heeft het alleen een andere oorzaak. Wij hebben het op zich goed hier. Maar jongeren voelen zich wel steeds meer bedreigd. Zowel buitenlandse als Nederlandse. Er hoeft maar een aanleiding te zijn en ��n groepje begint. De rest loopt er dan achteraan”, zegt hij.

De sfeer in Nederland is verslechterd, klinkt ook in andere Nederlandse steden met veel allochtone jongeren. ,,Er is meer discriminatie”, zegt de 17-jarige Marokkaanse scholier Faysal Cherti in de Amsterdamse wijk Slotervaart, ooit het thuis van Mohammed B. ,,Meer vingerwijzen, meer wij-zij-denken. Met dank aan meneer Balkenende.” Zijn vriend Paul Lezaire (,,Ik ben een halve Arubaan”) acht escalatie heel wel mogelijk. ,,Er hoeft maar een ongeluk te gebeuren en p�ts. Er is veel teleurstelling over hoe het hier gaat.”

Beter leven

Maar er klinken ook andere stemmen. ,,Er zijn hier nog goede huizen, je kunt naar school, er is studiefinanciering, een OV-jaarkaart: de situatie hier is niet te vergelijken met die in Parijs”, zegt de 18-jarige Meltem. Ze is met zes vriendinnen van Marokkaanse en Turkse afkomst op weg naar het Instituut Walraven, waar ze een opleiding krijgen om in de zorg aan de slag te kunnen. ,,Wij hebben nog zicht op een beter leven en dat kunnen de meesten in Parijs niet zeggen”, zegt de Turkse Ozege.

Verderop houdt een groepje achttienjarige Marokkanen de wacht voor een Turkse bakkerij. De sfeer is grimmig. ,,Goed dat er eindelijk eens op een juut is geschoten, ik vind het prachtig wat daar gebeurt”, schreeuwt er een. Ook hier blijkt de onvrede groot, maar de jongeren weten eigenlijk niet wat er in Parijs speelt en er heerst zeker geen solidariteit. ,,Man, we zitten hier in Amsterdam, wat kan mij het nou schelen wat ze daar doen”, roept een jongen.

,,Ze zijn er echt niet mee bezig,” zegt Redouan Dafi, een Marokkaanse welzijnswerker in deze buurt. ,,Het kan ook hier gebeuren – de dingen hebben doorgaans hun eigen dynamiek – maar er wordt niet naartoe gewerkt. We hebben onze eigen problemen, Parijs is van een totaal andere orde.”

Jan Marijnissen denkt dat ook:

Marijnissen vreest Franse toestanden

DEN HAAG (ANP) � SP�leider Marijnissen wil van het kabinet een reactie op rellen van allochtone jongeren in de Franse voorsteden. Marijnissen vreest dat wat nu in Parijs en andere Franse steden gebeurt �niet aan ons land voorbij zal gaan als de tijd daar is.”

�Integratie en respect voor de gelijkwaardigheid van mensen zijn geen vrijblijvende zaak. Wie brandhaaarden cre�ert, moet niet opkijken dat er puinhopen ontstaan�, stelt hij. �Niks te verliezen hebben, zich buitengesloten voelen en gebrek aan perspectief op verbetering� zijn volgens hem de oorzaken van de problemen.

Marijnissen heeft dinsdag in de Tweede Kamer om een brief van het kabinet gevraagd over de Franse geweldsexplosie. Vervolgens wil hij een debat over de vraag of het kabinet voldoende doet om deze problemen in Nederland te voorkomen.

Ook de eenmansfractie Wilders vreest voor het overslaan van de rellen. Anders dan de SP dringt hij in schrijftelijke vragen aan op het staken van de immigratie van niet�westerse allochtonen en het starten van remigratie.
Ook VVD�minister Kamp van Defensie laat zich in zijn internetdagboek uit over de Franse rellen. Volgens hem zijn de veelal uit Noord�Afrika afkomstige jongeren gefrustreerd over hun gebrek aan perspectief in de maatschappij.

�De eerste, natuurlijke en noodzakelijke reactie op rellen is hard aanpakken van de veroorzakers�, aldus Kamp. �Maar de uiteindelijke oplossing moet komen van een andere reactie: extra inspanningen om de positie van immigranten te verbeteren. Dat laatste lukt naar mijn overtuiging alleen in combinatie met een streng toelatings� en uitzettingsbeleid.�

En ook Geert Wilders (zie ook bovenstaand fragment) ziet de problemen al op ons af komen:

Schriftelijke vragen van het lid Wilders (Groep Wilders) aan de Ministers van Justitie, V&I en BZK over de dreiging van onlusten in Nederlandse steden.

1.) Heeft u kennisgenomen van de enorme rellen in Frankrijk waar veel militante moslims afkomstig uit Noord-Afrikaanse landen voor een hevige verstoring van de openbare orde zorgen waardoor inmiddels ook al een dode te betreuren valt?

2.) Deelt u mijn mening dat wat vandaag in Frankrijk gebeurt, morgen in Nederland kan plaatsvinden gezien het feit dat Nederland ook grote problemen met gesegregeerde minderheden kent en de onlusten zich nu ook lijken te verspreiden naar Belgi� en Duitsland (1)? Op welke wijze zult u zich inspanningen dit in Nederland te voorkomen?

3.) Bent u met mij van mening dat Frankrijk thans de wrange vruchten plukt van een beleid van een losgeslagen elite die haar verantwoordelijk nooit heeft willen nemen en het land heeft overgeleverd aan een multicultureel experiment waar honderdduizenden Franse burgers nu het slachtoffer van zijn? Ziet u ook veel overeenkomsten met het falende Nederlandse integratie- en immigratiebeleid?

4) Deelt u mijn mening dat de huidige onlusten in Frankrijk deels te wijten zijn aan het feit dat Frankrijk niet in staat is gebleken de explosieve islamitische migratiestroom tegen te gaan vanuit Noord-Afrika? Deelt u voorts de mening, zeker gezien de radicalisering onder moslims in Nederland, dat continuering van de migratie naar Nederland van niet-westerse allochtonen ook hier te lande spelen met vuur is? Zo neen, waarom niet? Bent u in dat kader bereid te komen tot een onmiddelijke immigratiestop voor niet-westerse allochtonen voor in ieder geval vijf jaar?

5.) Deelt u de mening dat Nederland in feite � zij het vooralsnog gelukkig in mindere mate als in Frankrijk – al te kampen heeft met een aanzienlijke stadsguerrilla van voornamelijk Marokkaanse jongeren, een kwestie die ik al vele malen eerder aan de orde heb gesteld?(2)

6.) Bent u bereid meer geld uit te geven om remigratie naar de thuislanden te stimuleren om zodoende verdere gettovorming en een daarmee verband houdende stadsguerrilla zoals in Frankrijk te voorkomen?

7.) Bent u in dat kader ook bereid in Europees verband te praten over remigratie van niet-westerse allochtonen weg uit Europa als volwassen beleidsinstrument om het joods-christelijk-humanistische karakter van Europa te beschermen? Zo neen, waarom niet? Bent u ook bereid als Nederlandse regering zelf meer geld uit te geven om remigratie naar de thuislanden te stimuleren?

8.) Heeft u ook kennis genomen van het artikel �Radicale �brains� zoeken �losers��?(3) Wat is uw mening hierover? Welke stappen gaat u nemen om de toenemende samenwerking tussen Marokkaanse criminelen in de drugswereld en hoogopgeleide moslimextremisten tegen te gaan? En welke actie�s heeft u vanaf begin dit jaar ondernomen toen het COT voor deze ontwikkeling waarschuwde? Deelt u de mening dat de zogenaamde �brains� de �losers� zullen kunnen aansporen om een stadsguerrilla op gang te brengen zoals het geval is Frankrijk? Zo neen, waarom niet?

Wat beide heren hier doen is de situatie van Frankrijk bijna automatisch van toepassing verklaren op Nederland. Nu zijn de Nederlandse achterstandswijken paradijsjes vergeleken met de Franse banlieus. In die zin durf ik nog wel de stelling aan dat op dat gebied het paarse en pr�-paarse beleid nog niet eens zo beroerd was. Er zit wel een risico. Ook hier zie je ondoordachte, zogenaamd harde, uitspraken van politici (stadsguerilla???) die olie op het vuur kunnen gooien. Je ziet een matig functionerende jeugdzorg die alleen gericht is op al overlastgevende jongeren (jongens) en niet op preventie.

Dus er zijn risicofactoren, maar we moeten niet doen alsof hier de boel onmiddellijk in de fik kan vliegen. We hebben natuurlijk wel ervaring met rellen, zie Alleb�-plein, Mercatorplein, Den Bosch 2x, maar dat zijn toch vooral incidenten.

Het grootste risico overigens zit ‘m volgens mij in de beloftes die politici nu doen. Nu kan er ineens alles die Franse banlieus (en dat moet ook), maar owee als je je niet aan die beloften houdt. Dat hebben we ook in Nederland gezien bijvoorbeeld na de rellen op het Alleb�-plein. Beloften voor een jongerencentrum. En wat komt er? Niks. Na aandringen iets voor iedereen, maar dat is nou net wat jongeren niet willen. Die willen iets voor zichzelf. Maar dat is vaak wat veel gevraagd. Kortzichtig gedoe naar mijn mening, jeugd vraagt om investeringen. Jeugd waarin niet geinvesteerd wordt, is per definitie tweederangs jeugd.

0 comments.

De Russen komme d'r an!

Posted on November 8th, 2005 by martijn.
Categories: My Research, Youth culture (as a practice).

Ow nee het is het rapaille, tuig, moslimjongeren, franse jongeren, gefrusteerde jongeren…nou ja volgens Nederlands Dagblad komt Parijs stapje voor stapje dichterbij

arijs brandt. Volgens sommige Marokkaanse jongeren broeit het ook hier en is het niet de vraag �f, maar wann��r ook in Nederland zulke rellen onstaan. Maar anderen vinden dat ze het in Nederland veel beter hebben. ,,Wij hebben nog zicht op een beter leven.”

Ze hangen meestal met een groepje van acht man op straat in de Utrechtse wijk Kanaleneiland. ,,Kijk naar ons. Wij hebben niets te doen. Geen werk, geen buurthuis en hier op straat mogen we van de politie ook niet staan. Dat maakt me boos”, zegt de 22-jarige Marokkaan Rashid.

Als je het h�m vraagt, komen er ook in Nederland rellen. ,,Het is er nog niet. Maar het komt er wel aan. Beetje bij beetje wordt het leven slechter voor ons. We worden overal buitengesloten, gediscrimineerd en stelselmatig door de politie lastiggevallen. Er is een heleboel boosheid en dat gaat uit de hand lopen”, waarschuwt hij.

De enige Surinaamse jongen in het groepje vindt dat hij hier geen rechten heeft. ,,Als je ergens kritiek op levert, dan doen ze alsof ze je horen, maar daarna houdt het op. Als je niet meer gehoord wordt, dan blijft er nog maar een middel over: geweld. En dat is precies wat ze in Frankrijk nu aan het doen zijn.”

Even verderop in het winkelcentrum staat de 21-jarige Youssef met zijn vrienden een broodje te eten. ,,Nederland is niet met Frankrijk te vergelijken. Daar leven velen in getto’s. Ze worden niet gehoord. Dat speelt hier nog niet. Maar het gaat wel steeds meer die kant op. Buitenlanders worden steevast buiten de groep gezet. En dat roept agressie op.”

Ook de 16-jarige Shadan en zijn vrienden sluiten massale rellen in Nederland niet uit. ,,Hier heeft het alleen een andere oorzaak. Wij hebben het op zich goed hier. Maar jongeren voelen zich wel steeds meer bedreigd. Zowel buitenlandse als Nederlandse. Er hoeft maar een aanleiding te zijn en ��n groepje begint. De rest loopt er dan achteraan”, zegt hij.

De sfeer in Nederland is verslechterd, klinkt ook in andere Nederlandse steden met veel allochtone jongeren. ,,Er is meer discriminatie”, zegt de 17-jarige Marokkaanse scholier Faysal Cherti in de Amsterdamse wijk Slotervaart, ooit het thuis van Mohammed B. ,,Meer vingerwijzen, meer wij-zij-denken. Met dank aan meneer Balkenende.” Zijn vriend Paul Lezaire (,,Ik ben een halve Arubaan”) acht escalatie heel wel mogelijk. ,,Er hoeft maar een ongeluk te gebeuren en p�ts. Er is veel teleurstelling over hoe het hier gaat.”

Beter leven

Maar er klinken ook andere stemmen. ,,Er zijn hier nog goede huizen, je kunt naar school, er is studiefinanciering, een OV-jaarkaart: de situatie hier is niet te vergelijken met die in Parijs”, zegt de 18-jarige Meltem. Ze is met zes vriendinnen van Marokkaanse en Turkse afkomst op weg naar het Instituut Walraven, waar ze een opleiding krijgen om in de zorg aan de slag te kunnen. ,,Wij hebben nog zicht op een beter leven en dat kunnen de meesten in Parijs niet zeggen”, zegt de Turkse Ozege.

Verderop houdt een groepje achttienjarige Marokkanen de wacht voor een Turkse bakkerij. De sfeer is grimmig. ,,Goed dat er eindelijk eens op een juut is geschoten, ik vind het prachtig wat daar gebeurt”, schreeuwt er een. Ook hier blijkt de onvrede groot, maar de jongeren weten eigenlijk niet wat er in Parijs speelt en er heerst zeker geen solidariteit. ,,Man, we zitten hier in Amsterdam, wat kan mij het nou schelen wat ze daar doen”, roept een jongen.

,,Ze zijn er echt niet mee bezig,” zegt Redouan Dafi, een Marokkaanse welzijnswerker in deze buurt. ,,Het kan ook hier gebeuren – de dingen hebben doorgaans hun eigen dynamiek – maar er wordt niet naartoe gewerkt. We hebben onze eigen problemen, Parijs is van een totaal andere orde.”

Jan Marijnissen denkt dat ook:

Marijnissen vreest Franse toestanden

DEN HAAG (ANP) � SP�leider Marijnissen wil van het kabinet een reactie op rellen van allochtone jongeren in de Franse voorsteden. Marijnissen vreest dat wat nu in Parijs en andere Franse steden gebeurt �niet aan ons land voorbij zal gaan als de tijd daar is.”

�Integratie en respect voor de gelijkwaardigheid van mensen zijn geen vrijblijvende zaak. Wie brandhaaarden cre�ert, moet niet opkijken dat er puinhopen ontstaan�, stelt hij. �Niks te verliezen hebben, zich buitengesloten voelen en gebrek aan perspectief op verbetering� zijn volgens hem de oorzaken van de problemen.

Marijnissen heeft dinsdag in de Tweede Kamer om een brief van het kabinet gevraagd over de Franse geweldsexplosie. Vervolgens wil hij een debat over de vraag of het kabinet voldoende doet om deze problemen in Nederland te voorkomen.

Ook de eenmansfractie Wilders vreest voor het overslaan van de rellen. Anders dan de SP dringt hij in schrijftelijke vragen aan op het staken van de immigratie van niet�westerse allochtonen en het starten van remigratie.
Ook VVD�minister Kamp van Defensie laat zich in zijn internetdagboek uit over de Franse rellen. Volgens hem zijn de veelal uit Noord�Afrika afkomstige jongeren gefrustreerd over hun gebrek aan perspectief in de maatschappij.

�De eerste, natuurlijke en noodzakelijke reactie op rellen is hard aanpakken van de veroorzakers�, aldus Kamp. �Maar de uiteindelijke oplossing moet komen van een andere reactie: extra inspanningen om de positie van immigranten te verbeteren. Dat laatste lukt naar mijn overtuiging alleen in combinatie met een streng toelatings� en uitzettingsbeleid.�

En ook Geert Wilders (zie ook bovenstaand fragment) ziet de problemen al op ons af komen:

Schriftelijke vragen van het lid Wilders (Groep Wilders) aan de Ministers van Justitie, V&I en BZK over de dreiging van onlusten in Nederlandse steden.

1.) Heeft u kennisgenomen van de enorme rellen in Frankrijk waar veel militante moslims afkomstig uit Noord-Afrikaanse landen voor een hevige verstoring van de openbare orde zorgen waardoor inmiddels ook al een dode te betreuren valt?

2.) Deelt u mijn mening dat wat vandaag in Frankrijk gebeurt, morgen in Nederland kan plaatsvinden gezien het feit dat Nederland ook grote problemen met gesegregeerde minderheden kent en de onlusten zich nu ook lijken te verspreiden naar Belgi� en Duitsland (1)? Op welke wijze zult u zich inspanningen dit in Nederland te voorkomen?

3.) Bent u met mij van mening dat Frankrijk thans de wrange vruchten plukt van een beleid van een losgeslagen elite die haar verantwoordelijk nooit heeft willen nemen en het land heeft overgeleverd aan een multicultureel experiment waar honderdduizenden Franse burgers nu het slachtoffer van zijn? Ziet u ook veel overeenkomsten met het falende Nederlandse integratie- en immigratiebeleid?

4) Deelt u mijn mening dat de huidige onlusten in Frankrijk deels te wijten zijn aan het feit dat Frankrijk niet in staat is gebleken de explosieve islamitische migratiestroom tegen te gaan vanuit Noord-Afrika? Deelt u voorts de mening, zeker gezien de radicalisering onder moslims in Nederland, dat continuering van de migratie naar Nederland van niet-westerse allochtonen ook hier te lande spelen met vuur is? Zo neen, waarom niet? Bent u in dat kader bereid te komen tot een onmiddelijke immigratiestop voor niet-westerse allochtonen voor in ieder geval vijf jaar?

5.) Deelt u de mening dat Nederland in feite � zij het vooralsnog gelukkig in mindere mate als in Frankrijk – al te kampen heeft met een aanzienlijke stadsguerrilla van voornamelijk Marokkaanse jongeren, een kwestie die ik al vele malen eerder aan de orde heb gesteld?(2)

6.) Bent u bereid meer geld uit te geven om remigratie naar de thuislanden te stimuleren om zodoende verdere gettovorming en een daarmee verband houdende stadsguerrilla zoals in Frankrijk te voorkomen?

7.) Bent u in dat kader ook bereid in Europees verband te praten over remigratie van niet-westerse allochtonen weg uit Europa als volwassen beleidsinstrument om het joods-christelijk-humanistische karakter van Europa te beschermen? Zo neen, waarom niet? Bent u ook bereid als Nederlandse regering zelf meer geld uit te geven om remigratie naar de thuislanden te stimuleren?

8.) Heeft u ook kennis genomen van het artikel �Radicale �brains� zoeken �losers��?(3) Wat is uw mening hierover? Welke stappen gaat u nemen om de toenemende samenwerking tussen Marokkaanse criminelen in de drugswereld en hoogopgeleide moslimextremisten tegen te gaan? En welke actie�s heeft u vanaf begin dit jaar ondernomen toen het COT voor deze ontwikkeling waarschuwde? Deelt u de mening dat de zogenaamde �brains� de �losers� zullen kunnen aansporen om een stadsguerrilla op gang te brengen zoals het geval is Frankrijk? Zo neen, waarom niet?

Wat beide heren hier doen is de situatie van Frankrijk bijna automatisch van toepassing verklaren op Nederland. Nu zijn de Nederlandse achterstandswijken paradijsjes vergeleken met de Franse banlieus. In die zin durf ik nog wel de stelling aan dat op dat gebied het paarse en pr�-paarse beleid nog niet eens zo beroerd was. Er zit wel een risico. Ook hier zie je ondoordachte, zogenaamd harde, uitspraken van politici (stadsguerilla???) die olie op het vuur kunnen gooien. Je ziet een matig functionerende jeugdzorg die alleen gericht is op al overlastgevende jongeren (jongens) en niet op preventie.

Dus er zijn risicofactoren, maar we moeten niet doen alsof hier de boel onmiddellijk in de fik kan vliegen. We hebben natuurlijk wel ervaring met rellen, zie Alleb�-plein, Mercatorplein, Den Bosch 2x, maar dat zijn toch vooral incidenten.

Het grootste risico overigens zit ‘m volgens mij in de beloftes die politici nu doen. Nu kan er ineens alles die Franse banlieus (en dat moet ook), maar owee als je je niet aan die beloften houdt. Dat hebben we ook in Nederland gezien bijvoorbeeld na de rellen op het Alleb�-plein. Beloften voor een jongerencentrum. En wat komt er? Niks. Na aandringen iets voor iedereen, maar dat is nou net wat jongeren niet willen. Die willen iets voor zichzelf. Maar dat is vaak wat veel gevraagd. Kortzichtig gedoe naar mijn mening, jeugd vraagt om investeringen. Jeugd waarin niet geinvesteerd wordt, is per definitie tweederangs jeugd.

0 comments.

Protected: Nogmaals een jaar na…Tussen Shaytan en Shaytan

Posted on November 2nd, 2005 by martijn.
Categories: Murder on theo Van Gogh and related issues, My Research.

This content is password protected. To view it please enter your password below:

Enter your password to view comments.

Protected: NRC Handelsblad – God voelde als een XTC-Pil

Posted on October 30th, 2005 by martijn.
Categories: My Research, Religion Other, Youth culture (as a practice).

This content is password protected. To view it please enter your password below:

Enter your password to view comments.

Protected: NRC Handelsblad – Lid terreurgroep bleef ongemoeid

Posted on October 28th, 2005 by martijn.
Categories: Murder on theo Van Gogh and related issues, My Research, Religious and Political Radicalization.

This content is password protected. To view it please enter your password below:

Enter your password to view comments.

Protected: 1 op de middag: Radicalisering moslimjongeren

Posted on October 28th, 2005 by martijn.
Categories: Murder on theo Van Gogh and related issues, My Research, Religious and Political Radicalization.

This content is password protected. To view it please enter your password below:

Enter your password to view comments.

Protected: C L O S E R – Verbannen en Verbieden

Posted on October 11th, 2005 by martijn.
Categories: Islam in the Netherlands, Multiculti Issues, My Research.

This content is password protected. To view it please enter your password below:

Enter your password to view comments.